Kontaktai

Ukmergės g. 364, LT-14188 Vilnius

info@salija.eu

+370 5 204 0850

 title=

Šiaulių rajono UAB „Justluka“, viena iš didžiausių minkštųjų ir korpusinių baldų gamybos įmonių Šiaurės Lietuvoje, pajuto ekonominės krizės gniaužtus – šiemet ji parduoda 40% mažiau baldų nei pernai. Staigus gamybos apimčių kritimas privertė bendrovę atleisti dalį darbuotojų ir skubiai ieškoti išlikimo recepto, tikimasi, kad tai bus baldų importas iš Azijos.

Ąžuolas Petrikas, „Justlukos“ direktorius ir savininkas, teigia, kad baldų gamintojai kasmet jaučia sezoninių svyravimų, tačiau per 13-ka įmonės veiklos metų niekada nėra buvę tokio staigaus pardavimo kritimo kaip šį pavasarį.

„Šiemet metų pradžioje pardavimas sumažėjo, tačiau taip nutikdavo kasmet. Tikėjomės, kad prieš Velykas prekyba suaktyvės, tačiau buvo priešingai – balandį pardavimas Lietuvoje smuko 40%, Latvijoje – 60%. Tokio staigaus kritimo niekada nėra buvę“,– dalijasi patirtimi verslininkas.

Anot jo, prekyba neatsigavo nei gegužę, nei birželį, palyginti su praėjusių metų tais pačiais mėnesiais, įmonės apyvarta vėl buvo mažesnė 40%, nors prekių asortimentą bendrovė išplėtė 50%. „Pradėjome panikuoti. Pirkėjų neliko, lyg kas kokį mygtuką būtų spustelėjęs. Kartais per dieną prie prekybos centro privažiuoja vos 5 automobiliai“, – apibūdina padėtį p. Petrikas.

Bendrovę ištiko šokas, nes dar metų pradžioje ji tokių rinkos pokyčių neprognozavo, rengėsi plėsti gamybą ir planavo šiemet pasiekti apie 20% didesnę apyvartą. Dabar nebesitikima nei apyvartos augimo, nei pelno. Pagrindinis šių metų tikslas – išlaikyti praėjusių metų apyvartos lygį. Per keletą pastarųjų mėnesių „Justluka“ atleido apie 40 žmonių, bendrovėje liko 192 darbuotojai.

Rudenį bus dar blogiau

„Sumažinome augimo apetitą, bandome susiveržti diržus, ieškome vidinių išteklių. Svarbiausia – padidinti darbo našumą ir efektyvumą“, – pažymi bendrovės vadovas.

Jo nuomone, reikia išmokti gyventi prisitaikant prie naujų paklausos sąlygų. Tokia padėtis, p. Petriko nuomone, gali tęstis metus, gal ir ilgiau – visą tą laiką teks dirbti be pelno, o gal nuostolingai.

„Mes orientuojamės į vidutinių pajamų pirkėją, kuris dabar patiria daug sunkumų – įmonės atleidžia dalį žmonių, mažina atlyginimus, vėluoja juos mokėti. Be to, žmones baugina artėjantis ruduo, didėsiančios šildymo išlaidos. Rudenį paprastai būdavo pardavimo augimas, tačiau šiemet, manome, padėtis gali dar labiau pablogėti, prognozuojame dar didesnį užsakymų kritimą“, – teigia p. Petrikas.

„Justluka“ tikisi, kad išsilaikyti jai padės firminės parduotuvės bei baldų importas iš Azijos.

Bendrovei Šiauliuose priklauso 3.400 m2 ploto prekybos centro „Migdolas“, kituose miestuose nuomojasi 4 parduotuves. Šiemet planuojama atidaryti dar 3 firmines parduotuves ir pradėti statyti 6.000 m2 ploto baldų prekybos centrą Klaipėdoje, į jį bus investuota apie 12 mln. Lt.

Didins prekių importą

„Justluka“ pernai pradėjo importuoti baldus iš Malaizijos, Indonezijos, Kinijos, Singapūro ir kitų Rytų šalių, juos parduoda savo prekybos tinkle. Importiniai baldai sudaro apie 20% apyvartos, iki metų pabaigos ši dalis gali padidėti iki 40%. Įmonė įveža apie 140 modelių baldų, per pusmetį asortimentą ketina išplėsti dvigubai. Pati „Justluka“ gamina 90 modelių minkštuosius ir korpusinius baldus.

„Gamybos nebeplėsime, stengsimės orientuotis į sudėtingesnius gaminius. Kai kuriuos naujų modelių baldus pagal mūsų brėžinius jau gamina partneriai Azijoje. Kai gavome jų pasiūlymą ir pamatėme kainas, supratome, kad mums nė neapsimoka patiems pradėti gaminti“, – pasakoja verslininkas.

Ponas Petrikas neseniai įkūrė UAB „Viziris“, kuri versis indiškų rankų darbo kilimų, patalynės, namų tekstilės gaminių prekyba. Spalį turėtų pradėti veikti dar viena nauja įmonė, ji prekiaus čekiškais krištolo šviestuvais ir įvairiomis interjero prekėmis.

„Išgyventi galima tik siūlant didelį įvairių prekių asortimentą. Jei nepavyks parduoti sofos, gal parduosi kėdę, kilimą ar šviestuvą – taip surinksi pinigų, kurių reikia išsilaikyti. Nors nemažai prekybininkų turi problemų, nemanau, kad Lietuvoje visos baldų parduotuvės bus priverstos bankrutuoti ir užsidaryti“, – optimizmo nepraranda baldininkas.

„Justlukos“ apyvarta,
mln. Lt
 2003 m. 8,7
2004 m. 13,9
2005 m. 16,6
2006 m. 22,7
2007 m. 32,2*
2008 m. 32*
*planas
Šaltinis: „Justluka“

UAB „Justluka“
Pagrindinė veikla: Minkštųjų ir korpusinių baldų gamyba, prekyba
Buveinė: Aukštelkės kaimas (Šiaulių r.)
Direktorius: Ąžuolas Petrikas
Darbuotojų skaičius: 192
Apyvartos augimas (2004–2007 m.): 131,7%
 

Komentaras: svarbiausia – subalansuoti pajamas ir išlaidas
Raimundas Beinortas, asociacijos „Lietuvos mediena“ direktorius:
„Padėtį vietinėje baldų rinkoje labiausiai veikia nekilnojamojo turto rinkos stagnacija ir didėjančios gamybos išlaidos. Nauji būstai nestatomi, neįrengiami – tai sumažino baldų paklausą, užklupo ir gamintojus, ir baldų importuotojus. Pernai labai stipriai brango medienos žaliava, tokių šuolių Lietuvoje iki šiol nėra buvę. Dėl to pabrango baldinės plokštės, iš medžio masyvo gaminami baldai.

Kai ateina sunkmetis, svarbiausia – išlaikyti balansą tarp pajamų ir išlaidų. Versle – kaip šeimoje, jei prieš pusmetį buvo galima sau leisti nepalyginti didesnes išlaidas, tai dabar reikėtų pataupyti. Kiekviena įmonė iš tokios padėties turėtų stengtis išpešti naudos. Ekonomikos stagnacijos metu galbūt reikia galvoti apie investicijas, taip pat ir investicijas į darbuotojus.

Mūsų laukia dar vienas labai rimtas išbandymas – energetikos kainų šuolis, ypač elektros energijos. Medienos perdirbimas ir baldų gamyba – pramonės šakos, naudojančios gana daug elektros energijos. Jei valstybė nenumatys kokių nors saugiklių, galėsime kalbėti apie visos pramonės krizę.

Kol kas nemanau, kad baldų pramonėje yra kokia nors fatališka krizė, kad reikėtų stabdyti veiklą, galvoti, kuo kitu verstis. Tiesa, yra įmonių, kurios nebemato perspektyvų ir priima kardinalius sprendimus –  stabdo verslą, pvz., „Pajūrio mediena“, „Minija“. Tačiau nėra taip, kad baldų pirkimas visiškai sustojo ir niekada neatsigaus.”

Informacijos šaltinis: www.vz.lt