Kontaktai

Savanorių pr. 176F, LT-03154 Vilnius

info@salija.lt

+370 5 204 0850

 title=

Penktadienį Vilniuje baigėsi ketvirtoji Dizaino savaitė. Kitaip nei anksčiau, šiemet renginiai vyko ne kasmetinės parodos “Baldai” metu ir, kaip sakė organizatoriai, buvo mažiau komerciniai. Kitaip tariant, lietuvių dizaineriai ir įmonės, platinančios užsienio dizainerių kūrinius, ne tik pristatė savo darbus, bet lankytojus kvietė kartu praleisti laisvalaikį. Dizaino savaitės rengėjai ir dalyviai ėmėsi misijos: supažindinti vartotojus su dizaino pasauliu.
“Dizaino produktai – ne maisto gaminiai, kuriuos bet kuriuo atveju pirks. Kaip dabar seksis mūsų sektoriui, priklausys nuo valstybės paramos ir pačių dizainerių pastangų”, – sako p. Dirgėla. Anot jo, jaunų, nepriklausomų dizainerių entuziazmas ypač auga dabar, kai dėl ekonominio nuosmukio finansinius sunkumus patiria daug baldų ir kitų pramoninio dizaino gaminių bendrovių. Dabar joms rūpi ne kaip samdyti dizainerius, bet kaip išlikti.
“Artimiausius kelerius metus turėtume organizuoti daugiau nekomercinių dizaino renginių. Jie sukurs atmosferą ir pratins vartotojus. Jų neįpareigojame iš karto pirkti, tiesiog kviečiame susipažinti su lietuvišku dizainu, kuris yra geras, kokybiškas ir vertas dėmesio. Kol grįš perkamoji galia, lietuvių dizainas įtvirtins gerą vardą”, – svarsto pašnekovas.

Daugiau nei įprasta

Šių metų Dizaino savaitė skyrėsi nuo ankstesniųjų – tai pastebėjo šių renginių nepraleidžiantys lankytojai. Nors buvo manančių, kad lankytojų šiemet mažiau, dauguma teigė priešingai ir sakė, kad pirmą kartą jautė renginių visumą ir bendrumą. Viena svarbiausių to priežasčių – dauguma renginių vyko vienoje vietoje, t.y. buvusių gamyklų patalpose Ševčenkos gatvėje. Tai patogu lankytojams, nes taip jie galėjo sudalyvauti daugelyje renginių nevažiuodami į kitą miesto pakraštį. O dizaineriai kalbėjo, kad buvusiose gamybinėse patalpose rengiama Dizaino savaitė primena vykstančias užsienyje, pavyzdžiui. Milane.
Dizaino savaitės metu duris atvėrė dizaino studijos ir salonai “Contraforma”, “LTD studio”, “Puzero”, “Daiktų viešbutis”. Užsienio dizainerių kolekcijas pristatė salonai “Retroforma”, “Gaudrė”. Juose lankytojai galėjo susitikti ir su atvykusiais gamintojų atstovais. Jaunųjų lietuvių dizainerių darbus buvo galima išvysti konkurso “Neformatas” ekspozicijoje.
Daugiausia lankytojų sulaukė Dizaino savaitės metu rengtos parodos, kuriose dizaino objektai pristatomi beveik kaip meno kūriniai, o atvykusius pasitinkama su muzika. Skeptikai sako, kad srautas buvęs didelis, nes vilniečiams trūksta netradicinių laisvalaikio renginių. Kad ir kokia būtų tikroji priežastis, savaitės organizatoriai tikslą pasiekė: publiką pritraukė.

Pakeisti mąstymą

Renginių metu užsienio svečiai ir tarptautinėse parodose ne kartą viešėję lietuviai kartojo: norint šalyje labiau vertinti dizaino objektus, reikia sulaužyti stereotipą, neva jie tėra gražūs daikteliai. Anot specialistų, dizainas nėra vien estetika, bet ir funkcialumas. Sakoma, kad geras dizainas yra tai, kas nekrenta į akis ir netrukdo. Dar daugiau: geri dizaino kūriniai padeda gyventi.
Paskutinę Dizaino savaitės dieną vykusios konferencijos “Kultūra visiems” (angl. “Culture for All”) pranešėjai pasakojo, kad geri dizaino objektai negali būti taikomi tik vienai etninei, kultūrinei žmonių grupei. Europos aikštėje surengta tarptautinio “Index” konkurso nugalėtojų ekspozicija parodė, kaip dizainas gali pagerinti žmonių gyvenimą. Kitaip tariant, konkursą laimėjusieji objektai buvo vertinami ne tik atsižvelgiant į formą, funkciją, medžiagas, spalvas ar pritaikomumą, bet ir kokias problemas jie sprendžia.
Pavyzdžiui, kategorijoje “Kūnas” laimėjo dizainerės Han Pham sukurtas dangtelis “Antivirus”. Tai – plastikinis dangtelis, kurį galima uždėti ant bet kurios panaudotos skardinės. Jį pivirtinus gaunamas sandarus konteineris, į kurį pro tam skirtą angelę galima įsprausti panaudotas medicininių švirkštų adatas.
Objektą dizainerė sukūrė remdamasi sava patirtimi: būdama maža pabėgėlių stovykloje panaudota adata ji užsikrėtė pavojingu virusu. Dabar per metus pasaulyje registruojama 16 mlrd. injekcijų, daugiau negu pusė – besivystančiose šalyse. Adatos dažnai naudojamos kelis kartus ir taip gali paskleisti virusus.
Kategorijoje “Namai” laimėjo “Saulės butelys” (angl. “Solar Bottle”), kurį sukūrė dizaineriai iš Italijos Alberto Meda ir Francisco Gomez Paz. Plastikinis butelis sukurtas dezinfekuoti vandeniui: pilną butelį tereikia 6 val. palaikyti saulėkaitoje ir ultravioletinių spindulių dėka sunaikinami pavojingi mikroorganizmai.

Informacijos šaltinis: www.vz.lt