Nuolat didėjančios energetinių išteklių kainos – galvos skausmas daugeliui verslininkui. Pavyzdžiui, pabrangus dujoms, neišvengiamai tenka apsispręsti, kaip elgtis: didinti savo produkcijos kainas ar mėginti apkarpyti kitas išlaidas ir taip sutaupyti. Tiek vienas, tiek kitas variantas gali būti skausmingas.
Medienos plaušo plokščių bei gofruotojo kartono gamybos bendrovė „Grigiškės“ nusprendė sumažinti priklausomybę nuo importuojamų dujų, o tuo pačiu – ir nuo kainų svyravimo.
Siekdama sumažinti energijos sąnaudas bendrovė investuos į biokuro katilo statybą. Katilinei atnaujinti skirta daugiau nei 9 mln. litų Europos Sąjungos paramos.
„Įgyvendinus projektą, pavyktų atsikratyti priklausomybės nuo dujų. Jų kaina smarkiai svyruoja“, – sakė „Grigiškių“ generalinis direktorius Gintautas Pangonis.
Statybos darbai jau pradėtiDaugiausia energijos šalia Vilniaus esančiose Grigiškėse įsikūrusiai įmonei reikia medienos plaušo plokštėms gaminti. Todėl „Grigiškių“ bendrovės valdyba, nelaukdama, kol dujų kainos pasieks aukštumas, pradėjo įgyvendinti katilinės modernizavimo projektą.
Bendra jo vertė – apie 18,9 mln. litų. Iš ES struktūrinių fondų jam skirta 9,4 mln. litų parama.
Viliamasi, kad 15 megavatų galingumo biokuro garo katilą šių metų pabaigoje pavyks išbandyti. Jo statyba bendrovės teritorijoje jau pradėta.
Planuojama, kad biokuro katilas pagamins apie 40 proc. šilumos (garo pavidalu), būtinos įmonės technologinėms reikmėms. Kurui bus naudojamos medienos plaušo plokščių gamybos atliekos.
Sunkmetis paveikė ne visas sritis
Maždaug dvi savaitės. Per tiek laiko ištuštėtų „Grigiškių“ sandėliai, sustabdžius higieninio popieriaus – tualetinio, vienkartinių servetėlių, rankšluosčių, užtiesalų – gamybą.
Higieninis popierius buičiai ir verslui – specifinis gaminys. Sunkmetis jo apyvartai turėjo mažiau įtakos, nei kitų įmonės produktų – medienos plaušo plokščių ir gofruotojo kartono gamybai.
Tačiau higieninio popieriaus rinkoje „Grigiškių“ gaminiams konkurentai nuolat lipa ant kulnų, ypač – gamintojai iš Lenkijos, Švedijos, Ukrainos ir kitų valstybių.
„Kitų įmonių spaudimą ir savoje, ir eksporto rinkose juntame nuolat. Bet įstengiame jį atremti. Panaudoję savų lėšų bei paskolų, atnaujinome gamybos technologijas ir sugebėjome išlaikyti savo rinkos dalį“, – sakė G. Pangonis.
Pernai Baltijos šalių rinkoje, lyginant su 2008-aisiais, „Grigiškių“ produktų užimama dalis padidėjo nuo 19 iki 26 proc. Baltijos šalyse bendrovė „Grigiškės“ yra vienintelė higieninio popieriaus gamintoja.
Celiuliozę importuoja
Pasak G. Pangonio, įsigijus naujų įrenginių (popieriaus gamybos mašiną, itališką higieninio popieriaus gamybos liniją) atsirado galimybė gaminti aukščiausios klasės produktus: vienkartines servetėles, rankšluosčius, tualetinį popierių iš celiuliozės.
Celiuliozę popieriaus gamybai įmonė importuoja iš Rusijos, Čekijos, kitų valstybių. Tualetiniam popieriui gaminti naudojama makulatūra perkama vietos rinkoje, bet jos nepakanka. Todėl atsivežama iš Latvijos, Estijos, Suomijos.
Per metus, gaminant tualetinį popierių, perdirbama apie 15 tūkst. tonų makulatūros. Dar apie 120 tūkst. tonų makulatūros sunaudojama gofruotojo kartono gamybai. Maždaug iš 1,2 tonos makulatūros pagaminama apie 1 tona higieninio popieriaus.
Paklausa – sumažėjusi
Baltijos šalys, taip pat Švedija, Suomija, Anglija, Lenkija, Čekija, Olandija, Belgija. Tai – valstybės, į kurias eksportuojami „Grigiškių“ produktai.
Tačiau paklausa jose sumenko. Medienos plaušo plokščių gamyba smarkiai smuktelėjo. Pakuotėms skirto gofruotojo kartono – taip pat, nes iš jo gaminamų pakuočių užsakymus mažino buitinės technikos gamintojai. Žmonės mažiau perka buitinės technikos, tad ir pakuočių reikia mažiau.
„Rinkoje viskas yra susiję. Prasidėjus nekilnojamojo turto nuosmukiui, sumažėjo ir baldų pramonės gamybos apimtys. Mūsų gaminamų medienos plaušo plokščių – taip pat“, – sakė G. Pangonis.
Įsigijo žaliavų tiekėją
Tačiau G.Pangonis viliasi, kad gofruotojo kartono pardavimai per šiuos metus padvigubės. Juolab kad vos prieš porą mėnesių „Grigiškės“ įsigijo ilgametę partnerę ir žaliavų tiekėją – bendrovę „Klaipėdos kartonas“. O kartu – ir jos antrinę įmonę Ukrainoje „Mena PAK“, gaminančią gofruotojo kartono tarą. Pasak G.Pangonio, šiuo metu „Klaipėdos kartonas“ dirba pilnu pajėgumu.
„Esame paskaičiavę, kad šiemet bendra „Grigiškių“ grupės įmonių apyvarta šoktels per 230 mln. litų. Maždaug pusę jos (apie 102 mln. litų) turėtų sudaryti „Klaipėdos kartono“ gaminių apyvarta“, – kalbėjo G.Pangonis.
2010 metais prognozuojamas apie 7,2 mln. litų pelnas.
Informacijos šaltinis: www.lrytas.lt